Năstase cu Pușcăria, Ponta și Dragnea cu trattoria

Astăzi, în ziua în care Adrian Năstase a înfrant Justiția, Ponta, Dragnea și Oprișan au ținut masa de taină la un restaurant italienesc, renumit pentru mâncare și pentru pozele cu fotbaliști pe pereți. În așteptarea verdictului în dosarul Trofeul Calității, cei trei mari ai PSD au prânzit până la trei și ceva după amiază. Cum încă de dimineață, pe surse circula știrea că Năstase va fi condamnat, ne ducem cu gândul că Ponta, Dragnea și Oprișan au pus la cale strategia de fugă, în cazul în care se întâmplă ce-i mai rău. Tot în acest timp, fără să-i deranjeze de la masă, Crin Antonescu anunța că parlamentarii USL intră în greva parlamentară. Este, totodată, și prima apariție în public a Secretarului general al PSD, voci pesediste întrebându-se care treburi importante l-au ținut pe Liviu Dragnea departe de țară și de cel mai important miting al USL.

Daca iți plac articolele noastre, da-ne LIKE pe Facebook!

  • http://www.facebook.com/mihaelabm Mihaela Baumgartner

    ar trebui sa faca toti puscarie la zi si confiscate averiile.Jos PDL jos USL jos PDL jos UDMR vrem un partid nou si curat.Dan Diaconescu la putere Bravo PP-DD sai bagi pe toti la puscarie ,mie scarba ca traiesc in Romania

  • Irinel Dinu

    Asa, si??? Care e stirea?

    • Virgil_electricianul

      PROIECTUL ROSIA MONTANA INTRE RISCURI SI BENEFICII
      O initiativa de amploarea proiectului de exploatare a rezervelor de aur si argint din
      Muntii Apuseni, initiat de compania Rosia Montana Gold Corporation (in continuare
      RMGC), trebuie analizata cu obiectivitate, de specialisti competenti si dezinteresati, prin
      prisma raportului dintre riscuri si beneficii. Concluziile unei asemenea analize, prevazute
      in teoria si practica managementului pentru orice activitate, trebuiesc cunoscute de
      autoritatile carora le revine responsabilitatea de a aproba si supraveghea realizarea
      proiectului, pentru a lua o decizie in cunostinta de cauza.
      Principalul argument in favoarea proiectului este acela ca punerea sa in aplicare ar crea
      locuri de munca intr-o zona defavorizata si ca ar imbunatati nivelul de viata al populatiei,
      prin calificare in noi meserii, etc. Acceptand ideea ca orice investitie majora in zona este
      benefica si necesara, trebuiesc analizate riscurile implicate si trebuie cantarit fara idei
      preconcepute, daca aceste beneficii sunt justificate de consecintele si efectele colaterale
      negative previzibile.
      Scurta descriere a proiectului
      Conforma datelor publicate de firma RMGC, aceasta este formata prin asocierea Minivest
      SA, Deva (19,3 % din actiuni, Gabriel Resourses Ltd, Canada (80,0 % din actiuni) si
      actionari minoritari (0,7 % din actiuni). Firma a obtinut o concesiune pentru o suprafata
      de 4282 ha, in zona Rosia Montana, situata la 80 km de Alba Iulia si 85 km de Deva.
      Proiectul prevede inchiderea actualei exploatari miniere a firmei Minivest (cu 775 locuri
      de munca) si organizarea celei mai mari exploatari aurifere din Europa, pentru extragerea
      unei cantitati de aproximativ 300 tone de aur si 1600 tone de argint, prin metoda
      excavarilor la suprafata, in patru cariere deschise, estimate la 100 hectare fiecare, prin
      decopertare), care insemna extragerea unei cantitati de peste 220 milioane tone de
      minereu. Roca sterila va fi depozitata in doua halde (Cetate, 66 hectare si Carnic, 70 ha).
      Namolul epuizat, rezultat in procesul tehnologic dupa extractia aurului si argintului, va fi
      acumulat intr-un bazin de decantare (lac deschis) cu o capacitate de 250 milioane tone si
      o suprafata estimata la ca. 100 hectare (600 ha dupa alte surse), in spatele unui baraj inalt
      de 180 metri, construit din roca sterila.
      Beneficiile previzibile
      Pentru firma RMGC: In calitatea de actionar majoritar, dupa numarul de actiuni, firma
      RMGC va obtine 80% din profit. Proiectul fiind realizat intr-o zona declarata
      defavorizata, firma RMGC beneficiaza de scutiri de impozite pe o perioada de 10 ani si
      reduceri la taxele vamale, astfel ca va exporta aurul si argintul extras, practic la pretul de
      cost.
      Pentru populatia din zona: Proiectul creaza un numar de locuri de munca intr-o zona
      deficitara: 200-550 (unele cu caracter sezonier) in faza de preconstructie (1996-2003),
      2000 in faza de constructie (2003-2005) si 500 in faza operationala (2005-2022). Acest
      beneficiu este relativ, fiindca locurile de munca sunt totusi in numar mic, au caracter
      temporar, iar lucrarea va atrage si o populatie venita din alte zone, fie in cautarea unui loc
      de munca, fie ca urmare a nevoii de personal calificat si specializat care nu este disponibil
      in zona. Alte avantaje preconizate de proiect prevad posibilitati de calificare profesionala
      a populatiei din zona si venituri din impozitele locale platite de populatie.
      Pentru Statul Roman: Statul Roman beneficiaza de redevente de exploatare in valoare de
      2% din profit (estimate de unele surse la ca. 4,4 milioane USD anual), o suma
      neinsemnata in comparatie cu profitul firmei. Veniturile obtinute de Statul Roman,
      afectate de scutirea de un impozit si taxe vamale a firmei, inseamna un profit derizoriu
      pentru stat. Singurele impozite incasate de stat sunt cele pe salariile
      lucratorilor.
      In concluzie, daca beneficiile pentru firma RMGC sunt neidoielnice, rezulta ca
      beneficiile in favoarea Statului Roman si ale comunitatii din zona sunt minime, nesigure
      si discutabile.
      Riscurile proiectului
      Aspecte economice si sociale: Se preconizeaza exploatarea aurului si argintului din zona
      intr-o perioada de 17 ani. Inseamna ca la sfarsitul perioadei de exploatare a zacamantului
      zona ar ramane din nou fara locuri de munca, cu un numar mare de someri (si cu un
      mediu grav afectat), problema sociala neavind o rezolvare durabila, pe termen lung.
      Gravitatea somajului va fi amplificata de prezenta in zona a unei populatii venite si
      stabilite aici intre timp.
      Proiectul afecteaza 38% din suprafata comunei Rosia Montana si aproximativ 1800 de
      persoane, care trebuiesc stramutate, precum si demolarea a 740 case si cateva biserici cu
      cimitirele lor. Operatiunea a starnit o puternica reactie negativa si nemultumirea a
      numerosi localnici, chiar daca un numar insemnat au acceptat ofertele atragatoare de
      compensare financiara din partea firmei.
      Aspecte juridice: Un aspect deloc neglijabil este compatibilitatea proiectului cu legislatia
      europeana, mai ales in contextul candidaturii Romaniei pentru aderarea la Uniunea
      Europeana. Aceasta candidatura obliga de pe acum Romania la respectarea unor aspecte
      ale legislatiei UE si adoptarea integrala a acestei legislatii in cazul aderarii. Un studiu
      intocmit de experti juristi (Prof. Dr. P. Fischer si Dr. A. Lengauer) de la Institutul de
      Drept European al Universitatii din Viena, Austria, intitulat “Compatibilitatea proiectului
      minier Rosia Montana din Romania cu principiile si normele Uniunii Europene si
      legislatia Comunitatii Europene” se incheie cu urmatoarele concluzii:
      1. Metoda aplicata in cursul elaborarii proiectului minier Rosia Montana incalca
      Directiva de Evaluare a Impactului asupra Mediului 85/337/EEC din 27 Junie 1985 si
      Directiva 2001/42/EC a Parlmentului European.
      2. Metoda de separare a aurului cu cianura incalca Directiva 80/68/EEC din 17
      Decembrie 1979 referitoare la protectia apelor subterane (freatice).
      3. Masurile de stramutare si relocare impusa, pe care autoritatile romane intentioneaza
      sa le ia impotriva locuitorilor zonei miniere care refuza sa-si cedeze proprietatile,
      incalca Art. 8 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului, care este deja obligatoriu
      pentru Romania. Persoanele ale caror drepturi fundamentale au fost atinse au in
      prezent posibilitatea sa-si apere drepturile in fata Curtii Europene a Drepturilor
      Omului.
      Documentul mai mentioneaza ca situatia in care partenerul canadian (Gabriel Resources
      Ltd.) detine 80 % iar partenerul roman doar 20 % din actiunile Companiei Rosia Montana
      Gold Corporation contrazice criteriul de “interes public in beneficiul economic al tarii”
      (care ar justifica unele masuri de stramutare) si este neobisnuita in practica internationala
      a valorificarii bogatiilor subsolului, precizand ca in industria petrolifera, de exemplu,
      raportul de concesionare este de 85 : 15 % in favoarea tarii gazda. In felul acesta se
      incalca si criteriul prevazut in Art. 8, aliniat 2 al Conventiei Europene a Drepturilor
      Omului.
      Proiectul incalca de asemenea Conventia de la Berlin (10 Octombrie 2001) care prevede
      interzicerea cianurii in exploatarile miniere pe teritoriul Uniunii Europene.
      Concluzia generala a studiului este ca proiectul nu corespunde criteriilor prevazute in
      Art. 8, aliniat 2 al Conventiei Europene a Drepturilor Omului si contrazice nu numai
      legislatia de mediu a Uniunii Europene/Comunitatii Europene ci si principiile de baza si
      standardele Conventiei Europene a Drepturilor Omului. Nu poate fi ignorat riscul unor
      procese la Curtea Europeana a Drepturilor Omului de la Strasbourg, in care Statul Roman
      (si nu firma RMGC !) va fi parte si va trebui sa suporte consecintele unor sentinte
      nefavorabile, in cazul in care se va constata ca au fost lezate grav drepturile unor
      persoane prin stramutarea fortata sau alte masuri legislative.
      Aspecte tehnologice: Tehnologia folosita se bazeaza pe extragerea aurului prin tratarea
      minereului macinat cu solutie de cianura de sodiu. Folosirea unei tehnologii bazate pe
      extractia aurului din minereu cu cianura pericliteaza in mod serios mediul ambiant si
      experienta dezastrului de la Baia Mare este releveanta. Accidente similare (ca. 30 numai
      dupa 1990 !) au avut loc si in alte tari unde se aplica procedeul. Accidente majore au avut
      loc in U.S.A. (1993 si 1998), Guyana (1995), Asutralia (1995), Filipine (1999), dar in
      zone mai putin populate si deci cu efecte mai putin dramatice. Dintre aceste accidente 72
      % s-au datorat defectiunilor de la baraje, 14 % spargerilor de conducte si 14 % au fost
      accidente de transport. Nimeni nu poate garanta ca asemenea accidente nu se pot repeta,
      iar odata produs pedepsirea vinovatilor nu mai serveste la nimic. Mai trebuie adaugat ca
      cianura nu este singurul pericol; namolurile si apele rezultate din procesul tehnologic
      prezinta riscuri de poluare grava si prin continutul de metale grele toxice extrase din
      minereu, mai persistente chiar decat cianura si care nu pot fi neutralizate ! De altfel nici
      produsii de “neutralizare” a cianurii (cianat, complecsi metalo-cianici) – desi mai putin
      toxici – nu sunt lipsiti de efecte negative, in cantitatile mari acumulate in lacul de
      decantare. Proprietatile acestora (toxicitatea, timpul de rezidenta si efectele lor biologice)
      sunt inca putin cunoscute si este necesara prudenta si din acest punct de vedere.
      Tehnologia preconizata in proiect pentru distrugerea cianurii, cu ajutorul dioxidului de
      sulf (in rezervoare amplasate in aer liber!) introduce si ea un potential agent poluant
      suplimentar. Pentru a evita orice suspiciuni, operatiunea de la Rosia Montana ar trebui
      supusa analizei de catre “Institutul International de Management al Cianurii”
      (International Cyanide Management Institute) care administreaza “Codul pentru
      fabricarea, transportul si folosirea cianurii in productia aurului”. Companiile care adopta
      acest cod se supun unui audit din partea unui comitet independent, pentru certificarea
      respectarii cerintelor impuse de Cod. Proiectul RMGC nu mentioneaza o asemenea
      certificare, desi afirma ca “va fi elaborat un plan privind managementul cianurii”, plan
      care ar trebui deja sa existe!.
      Trebuie adaugat ca la ora actuala se fac cercetari in diverse tari pentru inlocuirea cianurii
      in procesul de extragere a aurului. De aceea consideram ca noile exploatari ar putea fi
      amanate pana cand aceste tehnologii fara cianura vor deveni aplicabile la scara
      industriala.
      Aspecte ecologice si referitoare la conservarea mediului natural: Exploatarea la suprafata
      (in cariera deschisa) produce o degradare semnificativa a mediului natural, in fapt o
      adevarata mutilare a peisajului, lasand in urma cratere imense si masive depozite de
      material steril, dupa cum se poate vedea in cariera deschisa din imediata vecinatate, la
      Rosia Poieni !). Poluarea aerului, apelor si solului din zona, produsa de mijloacele tehnice
      de exploatare la suprafata (prin decopertare) si de transportul masiv, cu utilaje grele
      (camioane de 150 tone), a unor cantitati uriase de minereu si material steril nu poate fi
      ignorata. Distrugerea peisajului caracteristic Muntilor Apuseni anuleaza potentialul
      turistic si elimina perspectiva unei valorificari durabile a zonei concepute pe aceasta
      baza, pe o raza mare, nu numai la Rosia Montana. O zona poluata nu va atrage nici
      investitii de alta natura.
      Exploziile folosie in tehnologia de decopertare prin “puscare” (de cinci ori pe saptamana)
      prezinta riscul unor vibratii si unde seismice care pot avea efecte negative in imediata
      vecinatate a exploatarii, riscand slabirea si prabusirea unor constructii si a unor galerii
      miniere vechi.
      Reprezinta riscuri serioase posibilitatea scurgerii apelor din bazinul de decantare,
      infiltrarile in subteran, formarea de acid cianhidric (un gaz extrem de toxic) in timpul
      verii mai ales sub influenta unor ploi acide, riscuri agravate de imediata vecinatate a unor
      localitati populate (Campeni, Abrud).
      Proiectul promite reducerea concentratiei de cianura la 1 parte pe million in apele
      evacuate in lacul de decantare. Costurile reducerii acestuia la valori atat de mici sunt
      considerabile si nu este sigur ca aceasta conditie va fi indeplinita.
      Aspecte stiintifice istorico-arheologice: Zona vizata in proiect contine vestigii
      arheologice de mare interes stiintific, de valoare inestimabila, cu caracter de unicat in
      Europa si poate in lume, asa cum au relevat studiile partiale intreprinse de cercetatorii
      arheologi din Romania si Franta, ca urmare a obligatiilor legale, finantate chiar de firma
      RMGC pentru obtinerea “descarcarii arheologice”. Este necesara extinderea acestor
      cercetari de la suprafata restransa cercetata (doar 4 hectare!) la toata suprafata vizata (cel
      putin 100 hectare), ceea ce necesita mai mult timp. Exploatarea zacamantului de aur ar
      duce la distrugerea iremediabila a sitului arheologic, ceea ce ar fi o pierdere de
      nerecuperat si ar anula posibilitatea constituirii in viitor a unei zone de turism cultural, o
      solutie economica durabila pe termen lung. Nu este o noutate faptul ca multe tari care stiu
      sa le aprecieze valoarea, au facut din vestigiile lor arheologice puncte de atractie culturalturistica,
      aducatoare de venituri permanente pentru populatia din zona (Egipt, Mexic,
      Grecia, Italia, etc.). Distrugerea unor vestigii arheologice de asemenea valoare ar fi o
      crima culturala.
      Aspecte politice: Autoritatile chemate sa aprobe proiectul nu pot ignora starea de
      nemultumire a unei parti insemnate a populatiei din zona, protestele si opiniile exprimate
      de Academia Romana, alte foruri si institutii competente (printre care Academia de Studii
      Economice din Bucuresti), societatea civila prin diverse organizatii neguvernamentale,
      personalitati publice, peste 1000 de oameni de stiinta din tara si strainatate, membri ai
      unor institutii cu mare autoritate stiintifica (printre care Ínstitut de France si Consiliul
      International pentru Monumente si Situri – ICOMOS), opinii exprimate in manifestari
      publice, declaratii, interventii in mijloacele de mass-media sau direct la autoritati. Nu pot
      fi ignorate nici exigentele legislatiei Uniunii Europene, a caror incalcare poate constitui o
      piedica in calea aderarii Romaniei.
      Orice act de autoritate care ignora aceste opinii, va starni o stare de agitatie in randul
      populatiei si va afecta negativ imaginea autoritatilor si a tarii – facand o paralela
      neplacuta cu situatii care au avut loc in perioada dictaturii (demolari de case, biserici,
      stramutarea fortata a populatiei, etc.). O administratie de stat care aproba proiectul isi
      asuma o grea raspundere !
      Solutii alternative: O solutie alternativa trebuie sa rezolve pe termen lung problema
      somajului si saraciei din zona. O asemenea solutie trebuie sa se bazeze pe resursele
      regenerabile ale zonei, pe turism cultural in care bogatia arheologica a zonei poate
      constitui un punct de atractie real. Declararea zonei ca parc arheologic de patrimoniu
      modial sub protectia UNESCO (lucru realizabil!) ar mari atractivitatea turistica si ar
      putea atrage fonduri ale Uniunii Europene pentru continuarea cercetarilor arheologice.
      Statul Roman sau investitorii din tara, ar trebui sa promoveze in zona investitii cu efect
      permanent sau pe termen lung. Desigur pentru aceasta este necesar un studiu bine
      fundamentat stiintific si un program bine gandit si coordonat (fie la nivel guvernamental,
      fie de un consortiu privat cu putere financiara). Pana la punerea lui in aplicare,
      exploatarile miniere actuale ar putea continua la o scara si intr-un mod care sa nu distruga
      mediul inconjurator, vestigiile arheologice unicat si potentialul turistic al zonei.
      CONCLUZIE GENERALA: Cantarind beneficiile potentiale si riscurile implicate in
      proiectul de exploatare miniera de la Rosia Montana rezulta ca in forma actuala proiectul
      nu poate fi catalogat drept lucrare de “interes public in beneficiul economic al tarii” iar
      beneficiile de interes privat nu justifica riscurile si duc la concluzia ca initiativa trebuie
      abandonata inainte de a produce consecinte dezastruoase iremediabile.
      Acad. Ionel Haiduc

      • Ionel_guti_cristina

        nu pot sa fiu deacord cu acest jaf mi-ar pare foarte rau daca sar distruge acest mediu .nu putem lasa ca sa se produca acest genocid pe care strabunii nostrii lau aparat cu sangele lor ….OAMENI BUNI TREZITIVAAAAAAAAAAAAAAA

  • Silvicabatog

    TOTI VOR FACE PUSCARIE SI SA LI SE CONFISTE TOATE AVERILE DOBANDITE PE SPATELE POPORULUI, JOS CU EI TOTI DIN ANUL 1989 NE/AU FURAT SI NE/AU LUAT DREPTUL LA O VIATA NORMALA , TOTI ROMANII SA IA ATITUDINE BINEINTELES CEI CARE AU AVUT DE SUFERIT CA SUNT MULTI CATEI CARE TIN CU NEMERNICII.TREZITI./VA ROMANI SA VOTAM NOUL PARTID PARTIDUL POPORULUI DAN DIACONESCU PRESEDINTE. NIMENI DIN CEI CORUPTI SA NU AJUNGA LA CONDUCEREA TARII , JOS CU EI , AJUNGE VREM O SCHIMBARE TOTALA.MULTUMIM DOMNU DAN DIACONESCU .

  • sadoveanu

    Chiar ma intrebam unde sta ascuns Dragnea…

  • Borairinac

    dd impartea un miliard de euro la nr de km necesari de dezapezit in romania si ii dadea 4000 eure/km.-cel mai scump din europa-binenteles ca era o manipulare in goana dupa adepti. realitatea este ca in planul multianual s-a prevazut un miliard de euro PE PATRU ANI, pe primii trei ani s-au cheltuit 300 milioane de euro . deci pe patru ani se vor cheltui cca 400 milioane de euro. Rezulta ca se vor cheltuii cca 1600 euro/km. deci diaconescu minte si incearca sa manipuleze. de asemenea arata cum in japonia in 30 de minute o freza si un excavator dezapezea o strada acoperite de un strat de zapada de 10 metri grosime. dezapezirea nu dura 30 de minute, filmul dura atat. cerul era perfect senin , deci soseaua in timpul viscolului era inchisa circulatiei.si nu era vorba de o sosea pe toata lungimea ei ci numai o portiune scurta.

  • Tepesvlad

    iLIESCU : INFRACTORUL NUMARUL 1,EMANATUL , DEMAGOGUL ,
    ,,FILOZOFUL nr..1” ,GENOCIDUL,CRIMINALUL , FALIMENTUL TARII.

    CAPUL CARACATITEI INTERLOPE , BRATELE EI FIIND :

    bASESCU , nASTASE, gEOANA , pETRE rOMAN , pONTA , aNTONESCU .

    METAMORFOZA POLITICIENILOR : FSN = PDSR = PSD+PNL+PD= PD-l + USL

    LUPU SCHIMBA BLANA DAR NARAVU’ , BA !

    PD-l + USL + PC + UNPR +UDMR = EXCREMENTUL POLITIC .

    JOS CLASA POLITICA . LA PUSCARIE CU VOI.

  • Anonymous

    buna ziua multumim pentru toate ce faci pentru romani supatati.